Rotterdam (Zuid Holland )

Oude Binnenweg.  2016

Bij het verbouwen van een winkelpand, werd de bestaande gevel verwijderd inclusief alle lichtbakken en isolatie materiaal.
Langzaam en bij stukje's en beetje's kwam er een pareltje onder vandaan.
Het geheel wordt tot zover mogelijk is, in ere hersteld.

 



Oude Binnenweg / Mauritsstraat



Karel Doormanstraat / - hof


Schouwburgplein


Kruisplein


Weena / Stationsplein


Rotterdam Centraal Station


Station Blaak

Wikipedia verhaal »»

Ondergronds station (1982-heden)
]

Op 6 mei 1982 werd het ondergrondse metrostation Blaak geopend aan de toen nog Oost-Westlijn geheten metrolijn. Bij de aanleg van deze lijn was al rekening gehouden met een toekomstig ondergronds spoorwegstation. Vanaf 2009 ligt het metrostation na het opheffen van de naam Calandlijn aan de metrolijnen AB en C.

Toen het Luchtspoor vervangen werd door de Willemsspoortunnel, werd het spoorwegstation Blaak vervangen door een ondergronds station. Het nieuwe station werd op 15 september1993 door koningin Beatrix geopend. Het opvallende ontwerp is van architect Harry Reijnders.

De opgave van de architect was een station te ontwerpen dat ondanks de complexe lay-out voldoende oriëntatiepunten zou bieden aan de reizigers. Om daarin te voorzien bedacht hij een opvallende constructie boven de grond die ook op veel plaatsen van onder de grond zichtbaar en herkenbaar is. Het ziet er uit als een vliegende schotel met een diameter van 35 meter. Sommigen vinden het meer weg hebben van een verwelkte zonnebloem of een fluitketel en de Rotterdammers zelf gebruiken soms de minder vleiende naam 'het putdeksel'.

Onder de grond bevinden zich op niveau -1 de sporen van de lijnen AB en C van de Rotterdamse metro. Zowel ten noorden als ten zuiden van het metrostation bevindt zich een stationshal voor het spoorwegstation. Op niveau -2 direct onder de metro ligt de spoorlijn. De perrons van beide stations zijn rechtstreeks met elkaar verbonden via trappen en liften, waardoor een makkelijke overstap gerealiseerd wordt.

Bovengronds zijn haltes van tramlijn 21 en 24 en de RET-buslijnen 32 en 47.

Bij de bouwwerkzaamheden werden de fundering van een toren en de stadsmuur blootgelegd die deels zichtbaar is gemaakt in het station.

Vanaf circa 2014 heeft Rotterdam Blaak toegangspoortjes.

Station Blaak lgt tegenwoordig onder de grond. Het is een knooppunt van verschillende verdiepingen en vervoerstromen. 
Helemaal onderin is het treinstation.
Twee perron-eilanden met in totaal 4 sporen.
Het ene eiland is de trein, die komt vanaf Dordrecht, richting Centraal Station.

Het andere perron van Centraal richting Dordrecht.

Het station is met veel rondingen gemaakt.
De lichtbakken in het plavond. 
De tussenwanden met leuke doorkijkjes.

 

 


Hieronder een filmpje van 'YOU TUBE' om het eens in bewegende beelden te zien.
Dit filmpje is NIET door mij gemaakt en van een eerdere datum. 

Boven de spoorstation is het Metrostation met verschillende lijnen die hier gebruik van maken.
Op straatniveau zijn het tram- en bushaltes om het geheel compleet te maken.

Bij het bouwen van dit station, stuitte men ineens op een heel oud stukje Rotterdam. 
Het schijnt een stukje vestingmuur met een toren, uit lang vervlogen tijd te zijn.

Zelfs de fundering zat er nog aan.

Dit kleine stukje 'oud Rotterdam' is bewaart gebleven en nu voor iedereen zichtbaar.

 

Toch jammer, dat er altijd personen zijn, die het nodig vinden om daar hun troep te moeten deponeren.
Mogen we nog blij zijn, dat het hangt, zodat het niet als 'pispaal' dient.

En dit zie je van het bouwwerk, als je op het spoorperron sta (-2 ).
Duidelijk zichtbaar zijn de funderings palen.
Ook hoe dicht die op elkaar geplaatst waren.

Meerdere palen dicht bij elkaar om de druk te kunnen weerstaan van de toren en muur. 


Rotterdam gezien vanaf het dak Groothandelsgebouw

Het dak van het Groothandelsgebouw was te bezoeken middels een grote houten trap die aan de voorgevel was gemaakt. Dit in het kader van de 70 jaar wederopbouw van de stad. In de maand Mei en Juni 2016, was de trap voor iedereen van 10.00 tot 22.00uur geopend, 7 dagen in de week.
Een top attractie. Helaas is het uitzicht gerelateerd aan het weer.
De dag dat ik er was, begon zonnig, maar het werdt alras hei-ïg, wat de kwaliteit van de foto's iets minder maakt.
Maar de ervaring / beleving was er niet minder om.

Ook veel mensen uit andere delen van het land, kwamen op dit 'evenement' af.

Van jong tot oud, iedereen genoot er wel van.